Focus

Creatieve processen leiden vaak tot veel nieuwe ideeën en kansen. In de sessies die ik met mijn opdrachtgevers heb, zijn er vaak veel goede ideeën. Wat is er mooier dan iets nieuws bedenken? Of het nu gaat om bestaande producten en diensten door te ontwikkelen of echt iets nieuws te verzinnen. Het proces waarmee dit tot stand komt geeft energie. Energie, omdat je vooruit denkt en nieuwe kansen in de markt ziet.

 

Veel moeilijker wordt het als er keuzes gemaakt moeten worden. Wat is nu echt een idee dat we om kunnen zetten in een concreet product of dienst en hoe kunnen we dit product of deze dienst naar de markt brengen. Met andere woorden, hoe kunnen we van dit idee een commercieel en operationeel succes maken.

 

Om hiermee succesvol te zijn, is focus het kernwoord. Focus betekent simpelweg dat je je aandacht gericht houdt op het gekozen idee. Dat je je niet laat verleiden tot het voortdurend oppakken van nieuwe initiatieven. Natuurlijk zijn er ontelbaar redenen om toch weer een nieuw idee op te pakken, maar houd vol! Waarom? Omdat het loont. Steeds opnieuw beginnen met een ander idee zal tot niets leiden. Er komt nooit iets af en teleurstelling overheerst. Ook als het niet volledig lukt om je idee te realiseren, is het verstandig door te zetten. Soms is 80% genoeg om een product of dienst te introduceren, maar vaak zal je gaandeweg tot verbeterde inzichten komen en alsnog 100% van je idee kunnen realiseren

 

Maar mag je dan nooit aan iets nieuws beginnen, als iets nog niet af is. Natuurlijk mag dat! Belangrijker is, dat je weet waarom je aan een ander idee begint. Ik zie te vaak dat het een gebrek aan doorzettingsvermogen is. Alle belemmeringen kosten energie, maar overwin ze, dat gééft energie zeker als je uiteindelijk je doel bereikt.

 

Het succes van een idee of innovatie wordt uiteindelijk bepaald door de mate waarin je het kan realiseren. Dat is logisch, zou een bekende voetballer zeggen. Maar is het ook net zo makkelijk als dat het logisch is? Het lijkt toch zo makkelijk! Je kiest een doel en gaat het vervolgens realiseren. Ondernemers, managers, medewerkers, sporters enz. ze weten allemaal wat het is om hun ambitie om te zetten in een doel. Van idee naar focus naar doelstelling. Het is het waarmaken van je droom. Een droom die zo ontastbaar is, maar als je de vergelijking trekt met de sport zo helder wordt. Wat voor sporters geldt, geldt ook voor ondernemers, managers en medewerkers. Je kunt je droom alleen maar waarmaken door focus en doelstellingen!

 

Toelichting

 

Op regelmatige basis plaats ik op deze pagina een column met voorbeelden uit mijn adviespraktijk of geef ik mijn beschouwing op een bepaald onderwerp.

 

Reageren kan uiteraard op jacob.middeldorp@jmotion.nl

 

 

copyright © Jmotion B.V.

+31 653 38 81 78